Informacje dla pacjentów i ich rodzin
Szpitalny Oddział Ratunkowy w pytaniach i odpowiedziach
Mój krewny trafił na SOR – gdzie mogę uzyskać informacje?
Informacje o stanie zdrowia pacjenta można uzyskać telefonicznie, dzwoniąc pod numer 42 689 51 61. Dyżurny pracownik administracji ustali kto zajmuje się pacjentem i odpowiednio przekieruje rozmowę. Przed rozmową proszę przygotować dane identyfikacyjne pacjenta, takie jak np. data urodzenia. Dobrą praktyką jest ustalenie wcześniej z pacjentem hasła, które dzwoniący po informację będzie mógł podać w celu uwiarygodnienia swojego prawa do ich uzyskania.
Kto i w jakich sytuacjach powinien skorzystać z wizyty na SOR?
Na Szpitalny Oddział Ratunkowy powinni zgłaszać się tylko pacjenci wymagający udzielenia pomocy medycznej w sytuacji stanu nagłego zagrożenia zdrowia lub życia. Tak zwany stan nagły polega na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogarszania zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu, uszkodzenie ciała czy też utrata życia. Takie objawy to np.: napad drgawek, nagły silny ból brzucha, krwawienie z przewodu pokarmowego, silne krwawienie z dróg rodnych lub dróg moczowych, uraz lub zatrucie. Stan ten wymaga podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych oraz leczenia.
Jakie są alternatywy do szukania pomocy w SOR?
Diagnostyką i leczeniem dolegliwości, które nie wymagają natychmiastowego udzielenia pomocy medycznej, zajmują się Poradnie Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Poza godzinami przyjęć w poradniach oraz w dni świąteczne można skorzystać z pomocy w Poradniach Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej (rejestracja tel. 42 689 50 05). Taka Poradnia znajduje się w Szpitalu Kopernika w Łodzi – wejście główne do budynku szpitala (od ul. Pabianickiej 62).
Jak przebiega wizyta w SOR?
Na początku wizyty będziesz poproszony/a o wypełnienie formularzy zgód na pobyt w szpitalu, diagnostykę oraz formularza wskazującego osoby, które mogą być informowane o stanie Twojego zdrowia. Następnie zespół pielęgniarsko – ratowniczy przeprowadzi proces triage, który polega na zebraniu wywiadu co do dolegliwości jakie Cię sprowadzają na SOR oraz wykonania podstawowych pomiarów, takich jak pomiar ciśnienia tętniczego, saturacji krwi tlenem. Na tym etapie może zostać pobrana od Ciebie krew do badań laboratoryjnych i wykonane EKG. Po triage będziesz oczekiwał/a na wizytę lekarza, który – jeśli będzie zachodzić taka konieczność – zleci badania dodatkowe i będzie kierować procesem diagnostyki leczenia. Czas oczekiwania będzie zależny od tego, jakiego rodzaju dolegliwości sprowadzają cię do SOR i jaka jest liczba innych oczekujących. Twoja wizyta w SOR może zakończyć się wypisem ze szpitala lub propozycją dalszego pobytu na jednym z oddziałów.
Jakie są zasady odwiedzin w SOR?
Zasady odwiedzin w SOR (dotyczy to również osób towarzyszącym naszym Pacjentom) są określone w regulaminie.
Byłem w SOR, co dalej?
Większość Pacjentów wypisywanych z SOR do domu wymaga kontroli lekarskiej. Zapoznaj się z kartą informacyjną, którą otrzymałeś/aś od lekarza. Są tam informacje, czy dalsza opieka powinna być prowadzona u lekarza rodzinnego, czy też zalecana jest wizyta w poradni specjalistycznej. Pamiętaj, by nie zwlekać z zapisaniem się na wizytę w poradni!
Pomoc w transporcie chorych
Jeżeli Twój stan po wypisie z SOR wymaga pomocy w dostaniu się do domu, lekarz zleci transport medyczny. Transport w zależności od sytuacji może być bezpłatny, może być również częściowo odpłatny. Jeśli będziesz potrzebować przewiezienia z domu na wizytę kontrolną w poradni, pracownicy SOR wydadzą Ci odpowiednie skierowanie i poinstruują, co należy zrobić, by transport został zrealizowany.
Sprawy dotyczące dokumentacji
Prosimy, by każdy kto otrzymał kartę informacyjną dobrze się z nią zapoznał. Dokonywanie zmian w dokumentacji, np. po tym jak przedstawiciel zakładu ubezpieczeń miał do niej uwagi, nie jest powszechną praktyką. Informujemy również, że lekarz nie może dokonywać wpisów do dokumentacji, zaświadczających np. o okolicznościach zdarzenia lub innych faktach, które nie są możliwe do weryfikacji.
Korekta zwolnień ZUS ZLA, korekty recept
Zdarza się, że w dokumentach takich jak recepty lub zwolnienia ZUS ZLA pojawił się błąd. Prośby o korekty prosimy o zgłaszać mailowo: sor@kopernik.lodz.pl. Postaramy się każdą zmianę wprowadzić jak najszybciej.